‘Waarde van shitcoins komt alleen maar door marketing’

Jimmy Song was te gast bij de podcast WhatBitcoinDid, gepresenteerd door Peter McCormack. Het onderwerp? Shitcoins.

Geen bitcoin? Shitcoin

Bitcoiners bekritiseren regelmatig altcoins, ze hebben hier zelf een koosnaampje voor: shitcoin. Deze term is synoniem geworden voor alles wat geen bitcoin is. Van het gecentraliseerde karakter van deze projecten tot pre-minen. Bitcoiners noemen alle altcoins een slechte investering, waarbij sommige zo ver gaan dat ze alles wat geen bitcoin is, een scam noemen.

Maar waarom kunnen deze projecten miljoenen dollars aan financiering bij elkaar krijgen en waarom zijn investeerders zo verdeeld in hun meningen? Hebben bitcoiners gelijk dat blockchain zonder bitcoin eigenlijk totaal nutteloos is? Of zijn ze gewoon kortzichtig?

Investeerders met meerdere cryptocurrency’s zijn natuurlijk positief over hun investeringen. Hebben ze gelijk dat altcoins gaan zorgen voor een nieuwe golf van gedecentraliseerde technologie of zijn ze alleen maar positief omdat ze een grote positie hebben?

Technisch beter, maar je hebt er niks aan

Er zijn bijna vijfduizend cryptocurrency’s. Velen beweren dat ze superieur zijn aan bitcoin. Denk aan grotere blokken, snellere bloktijden, goedkopere transacties, betere smart contracts of zuinige omgang van het consenusmechanisme.

Maar tegen welke prijs? Het belangrijkste argument om blockchain te gebruiken is decentralisatie. Bitcoin loopt mijlenver voor op elke andere cryptocurrency als het gaat om decentralisatie.

Dus als decentralisatie van cruciaal belang is, waarom blijven altcoins dan investeerders aantrekken ondanks duidelijke risico’s?

Gaat het dan alleen maar om marketing? En zijn al deze gecentraliseerde ‘foundations’, de bouwers en bedrijven gedoemd om te mislukken?

Jimmy Song en Peter McCormack beantwoorden al deze vragen en meer. De podcast is een reactie op het artikel On Altcoin Valuation van Jimmy Song.

Hierin zegt hij dat altcoins meer met fiat geld gemeen hebben dan met bitcoin.

Marketing, marketing, marketing

Hij noemt Feathercoin, Auroracoin en Steem als voorbeelden van coins die technisch zogenaamd beter zijn dan bitcoin maar allemaal gefaald zijn. Technische innovaties van altcoins gaan volgens Song nergens over zonder dat er een markt voor is.

Dat is ook zijn hele argument, succesvolle altcoins leunen alleen op goede marketing:

Het spel dat altcoins spelen is er een van effectieve marketing. De meest waardevolle munten zijn erin geslaagd om vrijwel uitsluitend via marketing vraag te creëren. Met andere woorden, de vraag is grotendeels kunstmatig.

De technische inspanningen kunnen gemakkelijk worden gekopieerd, maar marketingdollars niet. Dit verklaart ook waarom zoveel altcoins zoveel geld uitgeven aan sponsoring van conferenties, feesten, airdrops, online advertenties en bijdragen aan goede doelen.

De marktkapitalisatie van een munt weerspiegelt meestal de effectiviteit van de marketinginspanningen van de munt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *